cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

نکاتی در مورد آنودایز پروفیل آلومینیوم

در مقاله ی قبل (از اینجا بخوانید) در مورد رنگ کاری پروفیل آلومینیوم توضیح دادیم و بیان کردیم که چرا در سفارش های کم این صرفه ی اقتصادی برای رنگ کاری پروفیل مهندسی عرضه شده توسط وایمند وجود ندارد. در مورد پروفیل آلومینیوم، علاوه بر رنگ، فرآیند آنودایز، یکی دیگر از روش های متداول به عنوان فینیشینگ روی سطح پروفیل آلومیینوم است. در مقاله ای (در اینجا بخوانید) در مورد آنودایز توضیحاتی دادیم. در اینجا قصد داریم توضیحاتی تکمیلی در این زمینه ارائه کنیم.

آنودایز یک فرآیند الکتروشیمیایی می باشد که سطح فلز را به سطحی پایدارو مقاوم در برابر خوردگی  تبدیل کرده و سطحی دکوراتیو(مناسب برای نما) ایجاد می کند. آلومینیوم مانند بسیاری دیگر از فلزات غیز فِرّیت قابلیت بالایی برای آنودایز شدن دارد.

اکسیدی که در فرایند آنودایز روی سطح پروفیل آلومینیوم می نشیند مانند رنگ کاری نیست که یک لایه ی مجزا از جسم روی کار قرار گیرد بلکه دارای ارتباط مولکولی قوی با لایه های زیرین آلومینیوم است و قابلیت کنده شدن ندارد و این ویژگی یک سطح بالای زیرسازی روی پروفیل آلومینیوم ایجاد کرده و آن را آماده ی فرآیندهای فینیشینگ دیگر مانند رنگ کاری و یا سیلینگ (مقاوم سازی در مقابل آب) می کند.

فرآیند آنودایزینگ از فرآیندهای بسیار کنترل پذیر می باشد. زیرا با کنترل میزان جریان برق می توان روی آزاد شدن مولکول های اکسیژن و میزان واکنش آن ها با آلومینیوم کنترل داشت.

آلومینیوم به شدت تمایل به واکنش با هوا دارد و از این رو سریعا لایه های اکسید نا پایدار روی آن ایجاد می شود. علاوه بر این قبل از انجام فرآیند آنودایز آلودگی و خاک نیز روی سطح کار می نشیند که در این فرآیند از روی سطح پروفیل برداشته می شود و در داخل حوضچه انباشته می شود. در بعضی موارد که پروفیل آلومینیوم دارای سوراخ های ریز می باشد، این آلودگی ها به همراه موادی که در حوضچه های بعدی (مانند سود سوزآور) ترکیب شده و در داخل این سوراخ ها انباشته شده و چون سیّالیّتِ کمی دارند از سوراخ به طور کامل خارج نمی شوند. به همین دلیل هست که پروفیل شیاردار 20 در 20 و یا 30 در 30 که دارای سوراخ های ریزی در سطح مقطع خود هستند پس از آنودایز روی سطح سفیدک می زنند.

طی فرآیند آنودایز، پروفیل های آلومینیومی با طول های بلند که غالبا 6 متری می باشند با استفاده از مفتول بسته می شوند تا جریان برق بتواند از داخل آن عبور کند. در بعضی موارد به علت سبک بودن پروفیل و امکان شکم دادنشان (مانند پروفیل مهندسی 20x20 و پروفیل شیاردار 25x25) از وسط پروفیل هم قلاب بسته می شود. و با استفاده از کانوایر و جرثقیل سقفی، در حوضچه های مختلف که شامل آب، سود سوزآور ویا اسید مخصوص می باشند وارد و خارج می شود. این حوضچه ها و شیوه ی ورود قلاب های شامل پروفیل آلومینیوم در آن در شکل زیر نشان داده شده است. خط هایی که در ابتدا و انتها و گاهی میانه ی پروفیل آلومینیوم آنودایز شده می بینید به علت همین مفتول هاست که امکان نشستن اکسید آلومینیوم را روی سطح پروفیل نمی دهند و به همین دلیل هست که پروفیل های آلومینیوم را گاهی به جای 6 متر 6 متر و 5 سانت تولید می کنند که این ضایعه ها را جدا کنند تا سطحی بدون خط و خش داشته باشیم.

جریان الکتریسیته ی DC با استفاده از اینورترهایی که کیفیت عملکردشان در کیفیت آنودایز نقش ویژه ای دارند به پروفیل آلومینیوم وارد می گردد. علاوه بر جریان برق هم دما بودن کل مایع حوضچه نیز بسیار مهم است و از این رو می باشد که خیلی از کارخانه هایی که حوضچه های آن ها دارای سیستم چیلر نمی باشد در تابستان به علت گرمای هوا سطح آنودایز پروفیلشان اصطلاحا هفت رنگ می شود.

کنترل غلظت اسید نیز بسیار حائز اهمیت است و آن دسته از کارخانه هایی که می توانند غلظت اسید و همچنین سطح ناخالصی را همیشه کنترل کنند کیفیت آنودایز خیلی بهتری به دست می آورند. 

میزان مدتی که جریان الکتریسیته به پروفیلی که در اسید قرارداده شده، اعمال می شود بسیار مهم بوده و می تواند رنگ آنودایز را تعیین کند. علاوه بر آن نوع اسید نیز در این مورد موثر می باشد.کمترین میزان زمانی که این فرآیند انجام می شود باعث ایجاد رنگ نقره ای در سطح کار شده که حالتی اقتصادی و دارای کمترین قیمت است.

با توجه به این که این فرآیند در هر کارخانه ای برای پروفیل های آلومینیوم به صورت سری انجام می شود، در مواردی که حجم پروفیل بسیار کم باشد و مشتریِ محترمی بخواهد میزان کم سفارش خود را با رنگ دیگری آنودایز کند این فرآیند از نقطه نظر اقتصادی و فنی نه برای تامین کننده و نه برای مشتری توجیه پذیر نخواهد بود. زیرا هر کارخانه و فرآیندی دارای یک ظرفیت حداقلی می باشد که باید پر شود و اگر پر نشود باید هزینه ی آن پرداخت شود که بسیار بالا خواهد بود. این مساله مشابه حالتی است که در مورد رنگ کاری پروفیل نیز مطرح می شود و در مقاله ی قبلی بدان اشاره گردید. 

در مواردی هم که پروفیل آلومینیوم در شاخه های 6 متری نبوده و کوچک تر باشد آبکاری به صورت قطعه ای انجام می شود که هزینه ی آن نسبت به آبکاری طول بلند که کیلویی است بسیار بالاتر بوده و به صورت دانه ای محاسبه می شود. از مشتریان محترمی که تمایل دارند پروفیلشان آنودایز با رنگ های دیگری بشود خواسته می شود که حتما میزان سفارش خود را در این زمینه در نظر بگیرند.

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید