cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

فرآیند پیرسختی T5 و T6 روی پروفیل آلومینیوم شیاردار

افرادی که با پروفیل آلومینیوم به هر شکلی درگیر باشند، کلمه عملیات حرارتی یا Temper  به گوششان رسیده است. از مواردی که احتمالا زیاد شنیده اید کلمه های  T5 و T6 است. که هر کدام با مقصودی خاص مورد استفاده قرار می گیرند و هدفشان تغییر خواص مکانیکی آلومینیوم است. هر دو فرآیند باعث ایجاد پیر سختی در پروفیل آلومینیوم می گردد و باعث تنش زدایی از پروفیل می شود.

در روش T5 ابتدا پروفیل آلومینیوم در کوره، بسته به آلیاژ به دمای مشخصی رسیده و در مدت مشخصی در آن دما نگه داشته می شود و سپس به سرعت با عملیات Air Cooling خنک می شود. به طور مثال برای آلیاژ 6063 دمای مناسب برای T5، 205 درجه و مدت ماندن در کوره 8 ساعت است. پس از اتمام این مرحله کوره باز شده و پروفیل ها با گاری های چرخ داری که در آن گذاشته شده بیرون آورده شده و سپس در مقابل یک فن بزرگ گذاشته می شود تا به سرعت خنک شود.

هواگرد بودنِ کوره و عملکرد درست آن بسیار مناسب است، زیرا باید دمای همه ی قسمت های پروفیل یکسان گردد و در غیر این صورت ممکن است یک سمت پروفیل سختی بیشتر و یک سمت دیگر سختی کمتری بگیرد. با این عملیات امکان رسیدن به سختی 12 وبستر (در صورت استاندارد بودن آلیاژ بیلت تولید شده) مهیا می شود.

 

در روش T6  بسته به آلیاژ پروفیل در کوره به یک دمای بسیار بالا رسیده و سپس با قراردادن در آب به سرعت خنک می شود که به اصطلاح به این فرآیند محلول سازی نیز گفته می شود. به عنوان مثال برای آلیاژ 6063 این دما 515 درجه و دمای مناسب آب 35 درجه ی سانتی گراد می باشد و مدت حضور در آب نیز 1 ساعت می باشد. که با این روش امکان رسیدن به سختی 13.5 وبستر مهیا می شود.

به طور اقتصادی و معمول  پروفیل شیاردار تولید شده توسط شرکت وایمند با عملیات T5 پیر سختی می گردد ولی عملیات محلول سازی در حال حاضر در این شرکت انجام نمی پذیرد.

 

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد مهندسی فروش تماس حاصل فرمایید:02166389713

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

صدرا متین

صدرا متین

09/مهر/1402 23:56

مفید و مناسب

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید