cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

راهنمای انواع عملیات حرارتی روی پروفیل آلومینیوم

یکی از مهم ترین مراحل تولید پروفیل آلومینیوم فرآیند عملیات حرارتی است. فرآیند عملیات حرارتی در سایر فلزات نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی هدف از آن تغییر در مرزِ بین ریز دانه های فلز و تغییر در خواص مکانیکی و استحکام آن ها است.

وقتی فلز آلومینیوم با سایر مواد ترکیب می شود و یا به اصطلاح آلیاژ سازیصورت می گیرد، خواص جدیدی به وجود می آید که یکی از آن ها افزایش استحکام است.

همان گونه که آهن را به طور خالص و تنها کمتر استفاده می کنند، آلومینیوم هم به همین شکل بوده و در برد وسیعی از ترکیبات آلیاژی با نام های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اما افزایش استحکام آلیاژ آلومینیوم به تنهایی کافی نیست و حتما لازم است با انجام عملیاتی این استحکام تغییر کند.در بعضی از آلیاژهای آلومینیومی خواص مکانیکی با عملیات حرارتی تغییر کرده و در بعضی دیگر تغییر نمی کند و به جای عملیات حرارتی باید فرآیند سردکاری روی آن ها انجام شود.

 

خرید انواع پروفیل آلومینیومی شیاردار

 

در مقابل افزایش استحکام ، فرآیند آنیل کاری قرار دارد که عکس سخت کاری عمل می کند. فرایندی که در آن پروفیل آلومینیوم تا دمای نزدیک به دمای ذوب حرارت داده شده و با یک نرخ بسیار کم آرام، آرام بدون اعمالِ سرما سرد می شود. در این فرآیند به فلز این فرصت داده می شود که مرز ریز دانه ها را به شدت زیاد کند تا دچار شکستگی نگردد. این فرآیند کاملا مقابلِ فرآیند سخت کاری است و امکان شکل گیری راحت ترِ فلز مهیا می گردد و خطر تَرَک خوردگی روی آن بر اثر خمش از بین می رود.

فویل های آلومینیوم و ظروف یکبار مصرف آلومینیوم از نمونه های آلومینیوم آنیل شده است. اگر قصد بر این باشد که مثلا پروفیل آلومینیوم پس تولید خم کاری شود و یا تحت نیروی بیرونی شکل های خاصی بگیرد، حتما باید از قبل آنیل کاری بشود.

 

نکات کلیدی در عملیات حرارتی پروفیل های آلومینیومی

 

  1. اگر از علامت F استفاده شود یعنی هیچ گونه عملیات اضافه ای برای تغییر در استحکام پروفیل آلومینیوم استفاده نشده است.
  2. اگر از علامت O استفاده شود یعنی فرآیند آنیل کاری انجام شده است.
  3. اگر از علامت H استفاده شود یعنی فرآیند افزایش استحکام به صورت کار سختی انجام شده است.
    بدین معنی که با روش هایی مانند نورد و یا کششِ سرد، بدون ایجاد حرارت و صرفا با اعمال نیروی زیاد به حدی مولکول های فلز به هم فشرده شده اند که امکان جابجایی آن ها بسیار کاهش یافته و سختی بسیار افزایش یافته است.
  4. اگر از علامت T استفاده شود به این معنی است که با انجام عملیات حرارتی سختی تغییر کرده است.
    که داراری مدل ها و روش های مختلفی بوده و با هر کدام با شماره ی مخصوص تعریف می گردد.

 

چند مورد از عملیات های حرارتی معروف در آلومینیوم

 

  •  پیر سازی طبیعی یا T1 که در این فرآیند آلومینیوم در دمای بالا به شکل مورد نظر رسیده و خودش به طور طبیعی سرد شده است.
  •  فرآیند T2 که طی آن آلومینیوم در دمای بالا شکل دهی پیدا کرده و پس از کارد سرد، یه صورت پایدار به دمای طبیعی و پیرسازی طبیعی رسیده است.
  • 3عملیات پیرسازی مصنوعی یا Aging که T5 نامیده می شود که در آن فلز از یک دمای بالا به طور مصنوعی با نرخ مشخص سرد می شود.
  •  فرآیند T11  که در آن فلز در دمای بالا شکل دهی می شود، کار سرد روی آن انجام می شود و سپس به طور مصنوعی سرد می شود.

 

 

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر در مورد فرآیند های اصلاحی روی آلومینیوم به طور مختصر صحبت کنیم. در آینده مقالاتی در مورد جزئیات این عملیات نیز ارائه خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

صدرا متین

صدرا متین

09/مهر/1402 23:56

مفید و مناسب

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید