cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

آشنایی با اصول مکانیکی در انتخاب مقطع پروفیل آلومینیوم شیاردار صنعتی (قسمت اول)

یکی از سوالات متداولی که مشتریان محترم ما هنگام خرید پروفیل مهندسی و یا انتخاب نوع پروفیل شیاردار خود از واحد مهندسی فروش ما می پرسند این است که: (( آیا فلان پروفیل می تواند فلان وزن را تحمل کند؟))

با توجه به عمومیت این سوال ترجیح دادیم توضیحاتی طی مطالبی در سایت برای شما عزیزان ارائه کنیم.

قبل از هر چیزی باید بگوییم که این سوال اساسا سوال صحیحی نیست وبسیار کلی است. در تعیین میزان تحمل یک جسم صُلب در مقابل یک نیروی مشخص باید فرضیاتی از قبل انجام شود.

اولا این که معمولا وقتی شما با پروفیل آلومینیوم یک فریم صنعتی می سازید قصد دارید یک سری تجهیزات روی آن قرار دهید. پس نیروی وزن این تجهیزات به صورت نقطه ای روی فریم شما اعمال نمی شود و قطعا پراکنده است. اما ممکن است مرکز ثقلِ این وزن دریک سمت بیشتر باشد.

دوم این که اگرفرض کنیم که یک نیرو به صورت نقطه ای بر یک پروفیل اعمال می شود، تعداد تکیه گاه ها و همچنین فاصله این نیروها نسبت به تکیه گاه ها بسیار مهم است.

در شکل بالا اهمیت مطلب ذکر شده مشخص می شود. عکس چپ پروفیلی تنها با یک تکیه گاه است و نیرو به سرِ آن اعمال می شود. و در عکس راست، دو تکیه گاه وجود دارد و نیرو به وسط اعمال می شود. بدون شک نیاز به هیچ فرمول ریاضی و یا تحصبلات آکادمیک نیست که متوجه شویم که به ازای پروفیل های آلومینیومی یکسان، پروفیل شیاردار سمت چپ به ازای نیروی کمتری نسبت به پروفیل راستی می شکند.

باز هم لازم به فرمول خاصی نیست که بدانیم اگر نیروی F در فاصله L کمتر (نزدیک تر به تکیه گاه) اعمال شود پروفیل شیاردار صنعتی دیرتر می شکند. و با اگر در مورد عکس سمت راست در وسط پروفیل مهندسی یک ستون تعبیه شود مفاومت در مقابل نیروی F چند برابر شده و وابستگی اش به تکیه گاه ها بسیار کاهش می یابد.

حالا سوال اصلی این است که با تمام این فرضیات چگونه می توانیم پروفیل مهندسی مناسب خود را انتخاب کنیم. یعنی می دانیم که کجا و به چه میزانی نیرو به فریم ما وارد می شود.

در واقع در این جا دو سوال مجزا مطرح است. اول این که برای فریم صنعتی خود کدام سطح مقطع پروفیل شیاردار را انتخاب کنیم و دوم این که چگونه استحکام فریم را به ازای آن سطح مقطع افزایش دهیم.

گاهی اوقات می توان با انتخاب مناسب پروفیل مهندسی و صرفا افزایش چند ساپورت و یا تیر مناسب در هزینه ها به میزان بسیار زیادی صرفه جویی کرد. زیرا تغییر نوع سطح مقطع پروفیل مهندسی گاهی اوقات 30 تا 40 درصد هزینه ها را افزایش می دهد.

یک مهندس خوب با یک طراحی صحیح می تواند بهینه ترین مدل را انتخاب کند. بعضی از مهندسین محترم به علت ترس زیاد صرفا سعی می کنند بدون توجه به هزینه ها اصطلاحا  Over Estimate انجام داده و از هر چیزی بالاترین مدل را انتخاب کنند که ما به هیچ وجه این کار را در شرایط اقتصادی فعلی توصیه نمی کنیم.

در تعیین میزان تحمل وزن و نیرو لازم است با یک سری مفاهیم و اصطلاحات مکانیکی آشنا شویم که در مورد آن در مقاله ی بعدی توضیح می دهیم.

مطالب ما را از طریق کانال تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید