cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

پروفیل شیاردار (پروفیل مهندسی) بدون شیار

آیا تا به حال پروفیل مهندسی با شیارهای بسته دیده اید؟ آیا کاربرد آن را می دانید؟

شیار برای پروفیل آلومینیوم شیاردار جزئی جدا نشدنی است و  تمام طراحی های قطعات جانبی بر اساس همین شیار انجام می شود. اما این، هم یک مزیت است و هم یک عیب. بزرگ ترین عیب این کار این است که از پروفیل شیاردار را نمی توان در کارهایی که نما دارای اهمیت بسیار زیادی است به راحتی استفاده کرد. وجود شیار علاوه بر نمای نا مناسبی که ایجاد می کند می تواند محل تجمع گرد و غبار و آلودگی گردد. از این رو این ایده به وجود آمد که پروفیل های شیاردار را با دو طرف با شیارِ بسته تولید کنند. این شیارِ بسته جنبه ی حفظ نما و جلوگیری از تجمع گرد و غبار را دارد و مزیت مهم آن امکان باز کردن راحت این شیار با استفاده از یک انبردست ساده است.  اگر پروفیل آلومینیوم شیاردار در جایی استفاده شود (مثلا ستونی در میانِ یک شاسی یا میز) که سه قسمت آن درگیر اتصالات است می توان یکی از شیارها را باز کرد و عملا آن سمتی که سمتِ نما است همچنان بدون شیار باقی می ماند.

یکی از معضلات بزرگ در ساخت و تولید این مدل پروفیل این است که لازم است حتما ضخامت محل اتصال ورقِ پوشاننده ی شیار با کل پروفیل آلومینیوم کم تر از نیم میلیمتر باشد. زیرا در غیر این صورت امکان باز کردن آسان آن با یک انبردست ساده میسر نخواهد بود. این ضخامت کم برای دستگاه های پرس اکستروژن (تولید کننده پروفیل آلومینیوم) که دارای سیستم کنترلی و فیدبکی نیستند بسیار سخت است زیرا این ضخامت کم فشار بسیاری به دستگاه تحمیل می کند.

مشکل دوم، در ساخت قالبِ این مدل پروفیلِ آلومنیومی است زیرا دارای عدم تقارن می باشد و هر عدم تقارنی در ساخت قالب پروفیل نیازمند طراحی و تجربه ی بالاست.

مشتریان محترمی که دستگاه های خود را با پروفیل آلومینیوم شیاردار صنعتی تولید می کنند، در صورتی که مصرفشان بالاست می توانند جهتِ مصرفِ تولیدیِ خود، برای این مدل پروفیل قالب بسازند. زیرا عملا از نظر استانداردِ شیار و امکان استفاده از یراق ها هیچ تفاوتی نمی کند.

بعضی از مدل پروفیل های آلومینیوم هم هست که یک یا چند شیارِ پوشیده دارند اما از این قاعده استفاده نکرده اند. به علت سختی تولید (به دلایل مذکور) و یا به دلیل این که نمی خواهند شیارهای بسته شده ضخامت کمی داشته و اتحکام برایشان مهم است اساسا این شیارها را حذف کرده اند. یعنی کاربرد شیارهای بسته شده صرفا حفظ نما، کاهش وزن (به علت ساده سازی شکل پروفیل) وایجاد استحکام سطحی در نقاطی است که شیار بسته شده است. از این رو نمی توان این شیارها را دیگر باز کرد. مانند شکل زیر.

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید