cart-icon 0
0تومان

جمع صورت حساب

0 تومان

آشنایی با اصول مکانیکی در انتخاب مقطع پروفیل شیاردار صنعتی (قسمت چهارم)

در سلسه مقالاتی که در مورد استحکام پروفیل آلومینیوم صحبت کردیم مطالبی در مورد منحنی تنش و کرنش و همچنین نوع نیرویی که بر پروفیل آلومینیوم وارد می شود مطرح کردیم. 

در مقاله ی قبل بیان کردیم که در میزان خمش یک جسم صلب به ازای نیرویی مشخص پارامتر اینرسی (I) و مدول یانگ (E) تاثیر گذار است. در این میان اینرسی تنها به جرم و شکل هندسی بستگی دارد و مدول یانگ که در واقع از رابطه ی تنش و کرنش به دست می آید وابسته به آلیاژ و عملیات حرارتی وابسته است.

پس اگر از یک آلیاژ مشخص دو شکل متفاوت بسازیم می توانیم استحکام های متفاوتی از آن ها بگیریم. زیرا هر کدام دارای I متفاوتی خواهند بود.

اما برای بسیاری از سازندگان که در مقیاس های کوچک کار می کنند و امکانات بررسی استحکام نرم افزاری وجود ندارد راه کارهایی نیز هست که بتوانند به و با محاسباتی سر انگشتی استحکام سازه را محاسبه کنند. 

طبق شکل بالا فرض کنید یک پروفیل مهندسی در نقطه ی ابتدایی توسط یک ستون مهار شده است و دارای طول L می باشد. نیرویی به میزان F به انتهای این پروفیل شیاردار وارد می شود. میزان خمش پروفیل به ازای این نیرو با ساده سازی های مهندسی و همچنین با استفاده از دانستن مقدار I و E برای یک پروفیل آلومینیوم خاص به صورت رابطه ی ریاضی زیر خواهد بود:

(1)

پس از به دست آوردن مقدار f (میزان خمش) با مراجعه به منحی تنش کرنش آن پروفیل مهندسی مد نظر می توان تعیین کرد که آیا این انحراف در ناحیه ی شکست است و یا همچنان منحنی در منطقه ی اِلاستیک قرار داشته  و دچار شکست نمی شود.

این ساده سازی ها در بسیاری دیگر موارد وجود دارد. به طور مثال شکل زیر:

(2)

از این دست روابط بسیار می توان در کتاب های مکانیک یافت. چیزی که لازم به دانستنش هست این است که به عنوان مثال در شکل اول مشخص است که اگر فاصله ی نیرو تا تکیه گاه (L) کاهش پیدا کند میزان انحراف (f) نیز کاهش پیدا می کند. پس این سوال که پروفیل شیاردار مثلا 20x20 آیا فلان وزن را تحمل می کند سوال دقیقی نیست. زیرا قبل از این که این که نوع پروفیل تعیین شود باید محل ورود نیرو تعیین شود و مثلا اگر یک تیکه گاه به دو تکیه گاه در ابتدا و انتها افزایش پیدا کند رابطه ی (1) به شکل زیر می شود.

(3)

از مقایسه ی رابطه ی (1)  و (3) متوجه می شویم که مخرج کسر بزرگ تر شده است. بزرگی ای به میزان 64 برابر. یعنی با افزودن یک ستون به تنهایی میزان مقاومت به نیرو 64 برابر افزایش پیدا کرده است. با همان مقطع پروفیل آلومینیوم شیاردار و همان اندازه. 

به عزیزانی که قصد دارند با استفاده از پروفیل شیاردار صنعتی یک فریم بسازند و مقاومت آن برایشان مهم است ولی برایشان نمی صرفد که بابت طراحی و محاسبات ریاضی و تحلیل های مکانیکی هزینه کنند می توانند با تقریب سازه ی خود را مقاوم سازی کنند. حداقل در گام نخست می توانید مقطع پروفیل آلومینیوم خود را پیدا کنید و پس از آن با اضافه و کم کردن یک ستون و یا تیر مقاومت مورد نظر را به دست بیاورید. در وایمند شاپ هیچ محدودیتی برای سفارش های پروفیل شیاردار قائل نیستیم. اگر حتی حین اسمبلینگ متوجه شدید که نیاز به یک قطعه ی 10 سانتی دارید به هیچ وجه درنگ نکنید. با ما تماس بگیرید، سفارش دهید تا همان روز برایتان ارسال کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقاومت پروفیل مهندسی وهمچنین مسائل مربوط به ایت سلسله مقالات می توانید با واحد مهندسی فروش وایمند شاپ تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

افزودن دیدگاه

نظرات

0 0

تعداد:

cart-icon-1 افزودن به سبد خرید